Key facts: Evolutie media investeringen België & Europa

Uit cijfers van de Europese Commissie blijkt dat de media investeringen zich blijven herstellen ten opzichte van de sterke dip in 2009.
De totale Europese markt groeide met 4.8% in 2014 om terug EUR 80 miljard te halen, dichtbij de 87 miljard van voor de bankencrisis. De groei in de advertentiemarkt wordt sterk gedreven door de prestatie van online en mobile uitgaven die afgelopen jaar respectievelijk 12.5% (+2.7miljard EUR) and 55% (+1.4miljard EUR) groeiden.

Evolutie media investeringen Europa

Ook in ons land is een positieve trend duidelijk merkbaar.  Dat is te zien in de analyse van mediacentrale OMD hieronder.  Januari zit mooi boven de voorbije jaren, mede veroorzaakt door het autosalon.  De share van online media haalt in de officiële Belgische marktcijfers nog geen 10%.  Dat komt echter omwille van het feit dat Google en Facebook hun advertentie inkomsten in ons land niet officieel vrijgeven.  Het aandeel van de Europese grafiek hierboven zal dichter bij de werkelijkheid zitten. 

 

Evolutie media investeringen per maand - België in miljoen EUR - Bron OMD flash reclame investeringen