Key facts: E-commerce per sector in België

In 2015 werd door de Belgische consument 8,2 miljard euro uitgegeven via e-commerce. Dat is een stijging met 30% ten opzichte van 2014. De online verkoop zit aan een marktaandeel van 14%. in België wordt 1 euro op 7 online besteed. Het moment om eens wat dieper in te gaan op de cijfers, en het potentieel per sector te bekijken .

E-commerce per sector  en product in België

De Global Webindex studie Q4 2015 geeft ons een goed beeld -  per sector en product type - waar in België het potentieel zit op vlak van e-commerce. Hieronder een overzicht.  Telkens krijgt u een realistische estimatie van het minimum aantal e-commerce orders per sector.  Daarnaast is het ook interessant om ons artikel te lezen over de online impact op offline sales per sector.  De twee rapporten samen geven een duidelijk beeld van de economische impact van online marketing in België.

MEER KEY FACTS OP MAAT? CONTACTEER ONS!

 

Minimum aantal E-commerce orders per sector - België laatste 6 maanden

 

Top 20 E-commerce products België - Minimum aantal orders laatste 6 maanden

 

Kleding is overduidelijk het belangrijkste e-commerce product in België. Het probleem dat online kleding niet kan worden gepast, werd duidelijk handig gecounterd door Zalando en co door van het terugsturen van items geen zaak te maken. Bovendien wordt het als gratis service aangeboden, net als het verzenden overigens. Het boeken van vakanties in het buitenland, vliegtuigtickets en huurwagens staan op positie 2 en 3. De sector kent een belangrijk logistiek voordeel en heeft geen fysieke producten af te leveren, enkel vouchers. Dat speelt zeker een belangrijke rol. Boeken staat op plaats 4 en is uiteraard een belangrijk onderdeel van BOL.com bijvoorbeeld. Op 5 vinden we schoenen terug, iets lager dus dan kleding. Het belang van 'we het schoentje past' speelt hier net iets meer in de hoofden, hoewel het duidelijk niet onoverkomelijk is. Verder vallen in de top 20 vooral dagelijkse levensmiddelen op, van water tot afwasmiddel. Een teken dat de online shops van Colruyt, Delhaize en sinds kort ook Lidl goed in de markt liggen.

Elektronica vinden we niet terug in de top 20, hoewel dit het speelterrein is van pure online shops zoals CoolBlue.

 

Elektrosector: Minimum e-commerce orders per product - België - laatste 6 maanden

 

Huishoudproducten: Minimum e-commerce orders per product - België - laatste 6 maanden

Health & Beauty: Minimum e-commerce orders per product - België - laatste 6 maanden