key facts: Social media in België - Q1 2016

83% van de Belgische bevolking 12+ gebruikt in ons land regelmatig Internet. Daarvan beschikt 89% over minimum 1 social media account en 72% maakt er ook effectief van gebruik. Iets minder dan het wereldwijd gemiddelde van 77% actieve gebruikers. De gemiddelde Belgische gebruiker spendeert per dag 1 uur en 14 minuten op social media. Dat is opmerkelijk lager dan het wereldwijd gemiddelde van 1 uur en 49 minuten. Hieronder alle interessante marketing key facts over het gebruik van social media in ons land.

Inzicht krijgen in het gebruik van een medium is essentieel bij het bepalen van een marketing strategie. Hieronder een aantal interessante inzichten over het gebruik van Social Media op basis van de Global Webindex studie - maart 2016. Zo'n 44% gebruikt social media om in contact te blijven met vrienden en familie. Op de tweede plaats, met 37%, staat  het opvullen van vrije tijd.

Voornaamste Social media activiteiten per leeftijd/geslacht
16-24: Volgen van beroemdheden
25-34: Netwerken voor het werk
35-44: Promoten van werk
45-64: Op de hoogte blijven over activiteiten vrienden
Mannen:  Nieuwe mensen ontmoeten
Vrouwen: Foto's en video's delen
 

Geschat aantal Belgische social media gebruikers per platform - Q4 2015

Leeftijden
Tumblr en Instagram hebben het jongste profiel: 70% van hun gebruikers is tussen 16 en 35 jaar. Dat in tegenstelling tot Facebook en Linkedin met slechts 24% van hun gebruikers tussen 16 en 24 jaar. Dat heeft ook veel te maken met het feit dat Facebook alomtegenwoordig is, waardoor ook de oudere generaties zich hebben aangesloten.

Gebruik meer dan 1 maal per dag
(basis: users per platform - bron: Global Webindex Q1 2016) 

Social Media & E-commerce Social media is niet direct het beste kanaal om rechtstreeks sales te genereren... Toch koopt maar liefst 77% van de social media gebruikers vaak producten via Internet. Het medium kan dus wel een impact hebben op een latere aankoop.