key facts

Key facts: Internet in België

Key facts: Internet in België

Om marketingbeslissingen te nemen is het van essentieel belang om uw basis te kennen. Hoeveel gebruikers heeft een medium? Wat is hun profiel en hoe gedragen ze zich? In welke regio leg ik vooral mijn focus?  Hieronder is duidelijk ook nog steeds een groot verschil te zien tussen Vlaanderen en Wallonië. Onderstaande gegevens in combinatie met  onze andere "key facts" artikels over e-commerce geven enkele interessante basisinzichten. Meer details zijn steeds te bekomen op aanvraag.

Key facts: E-commerce per sector in België

E-commerce per sector  en product in België

De Global Webindex studie Q4 2015 geeft ons een goed beeld -  per sector en product type - waar in België het potentieel zit op vlak van e-commerce. Hieronder een overzicht.  Telkens krijgt u een realistische estimatie van het minimum aantal e-commerce orders per sector.  Daarnaast is het ook interessant om ons artikel te lezen over de online impact op offline sales per sector.  De twee rapporten samen geven een duidelijk beeld van de economische impact van online marketing in België.

Key facts: E-commerce in België vs. Europa

E-commerce in België vs Europa

Een opmerkelijke contradictie is het feit dat Belgische ondernemingen  na Ierland  de tweede plaats innemen op het vlak van e-commerce sales naar andere landen van de Europese Unie. 13,8% van alle Belgische ondernemingen heeft afgelopen jaar producten verkocht aan klanten uit andere EU-landen.  Dat is een pak hoger dan het Europees gemiddelde van 7,6%.  En dat terwijl 62% van de online shoppers in België hun aankopen via een buitenlandse site verrichten. 

Key facts: België in de Europese Digitale Economie en Society Index

Sterke score voor België, maar groei gaat net niet snel genoeg

In DESI 2016 behaalt België een algehele score3 van 0,63 wat goed is voor een 5de plaats op 28 Europese lidstaten. In vergelijking  met de scores voor afgelopen  jaar heeft ons land zijn goede scores op de meeste vlakken verbeterd of gehandhaafd. 78 % van de breedbandabonnementen heeft een snelheid van ten minste 30 Mbps. 65 % van de internetgebruikers heeft via internet naar muziek geluisterd, spelletjes gespeeld of video's bekeken. Goed voor een knappe derde plaats in de EU ranking.

key facts: Social media in België - Q1 2016

Inzicht krijgen in het gebruik van een medium is essentieel bij het bepalen van een marketing strategie. Hieronder een aantal interessante inzichten over het gebruik van Social Media op basis van de Global Webindex studie - maart 2016. Zo'n 44% gebruikt social media om in contact te blijven met vrienden en familie. Op de tweede plaats, met 37%, staat  het opvullen van vrije tijd.

Key facts: Evolutie media investeringen België & Europa

Evolutie media investeringen Europa

Ook in ons land is een positieve trend duidelijk merkbaar.  Dat is te zien in de analyse van mediacentrale OMD hieronder.  Januari zit mooi boven de voorbije jaren, mede veroorzaakt door het autosalon.  De share van online media haalt in de officiële Belgische marktcijfers nog geen 10%.  Dat komt echter omwille van het feit dat Google en Facebook hun advertentie inkomsten in ons land niet officieel vrijgeven.  Het aandeel van de Europese grafiek hierboven zal dichter bij de werkelijkheid zitten. 

 

Abonneren op RSS - key facts