Google Trends case: Touroperators verliezen 30% brandvolume in 5 jaar

Google is een perfecte spiegel van wat leeft in de maatschappij. De zoekvolumes achter zoekwoorden geven dan ook interessante inzichten en kunnen een waardevolle aanvulling zijn bij uw marktonderzoek. Wat leeft op dit moment en hoe groot is de vraag voor een bepaald product of merk tegenover vorig jaar? De evolutie van zoekvolumes, over de maanden heen, geeft ook een duidelijk beeld van het seizoen van een product. Het mooie is; Google stelt alle inzichten gratis ter beschikking op www.google.be/trends.
Laten we de tool alvast eens uittesten op basis van de reissector in België.

Low cost vlucht in combinatie met... 5-sterrenhotel

In onderstaande grafiek zijn de verhoudingen tussen de belangrijkste Belgische touroperators duidelijk zichtbaar.  Jetair (TUI) staat met stip op 1, gevolgd door Neckermann.  Opmerkelijk is de sterke opkomst van Sunjets, het online direct selling platform van de TUI groep.  Dit jaar komen ze zelfs hoger uit dan Thomas Cook.  Sunweb, nummer 2 in Nederland, heeft in ons land duidelijk nog een weg af te leggen.

Hier worden de zoekvolumes op de merknaam per maand in kaart gebracht.  Op deze manier is het reisseizoen duidelijk merkbaar.  Het toont wanneer de sector" top of mind" is bij de consument. (lees: wanneer er het meest op de merknaam wordt gezocht).  Twee periodes komen sterk naar voor; januari-februari.  Dit is voor de touroperators een erg belangrijke periode, ook beter bekend als het vroegboekseizoen. Ongeveer 35% van alle vakanties worden tijdens deze twee maanden van het jaar geboekt.  Logisch; bij het begin van het nieuwe jaar worden de vakanties ingepland en zijn nog familiekamers beschikbaar tijdens het hoogseizoen.  Een tweede sterke periode is ook logisch; de "last minute maand" juli springt er duidelijk bovenuit.

Touroperators verliezen 30% van brand zoekvolume in 5 jaar tijd

Op de langetermijnevolutie sinds 2005 merk je dat Jetair en Neckermann regelmatig haasje over hebben gespeeld, maar de laatste 3 jaar trekt Jetair duidelijk aan het langste eind. Er werd de voorbije jaren dan ook een aanzienlijk budget in brand marketing geïnvesteerd . Overigens, in november van 2016 zal de merknaam Jetair verdwijnen op de Belgische markt en worden vervangen door TUI.  Een interessante case om op te volgen via Google Trends.

Opmerkelijk is ook de sterke achteruitgang op de Belgische markt van het merk Thomas Cook. Het lijkt wel alsof de groep minder gelooft in het merk en volop de kaart kiest van Neckermann waarvan het de distributie 100% in eigen handen heeft, wat niet kan gezegd worden van Thomas Cook dat via de lokale reisagenten ook beschikbaar is. Sinds 2007 is de opkomst van Sunweb, een internationale touroperator van Nederlandse oorsprong, ook merkbaar. Bij Sunweb is enkel via de eigen website boekbaar. Door een sterke marketing investering van het bedrijf in 2015 komt het merk zelfs bijna op gelijke hoogte van Thomas Cook.  

Er is een duidelijke langetermijnevolutie te zien ten nadele van de klassieke touroperators. Ondanks alle marketing investeringen brokkelt hun markt van vooraf georganiseerde package reizen duidelijk af. Ten opzichte van de sterkste maand juli 2009 halen de touroperators in juli 2015 nog slechts 70% van dat volume. Toch wel een opmerkelijke trend in 5 jaar tijd.

In de wetenschap van deze duidelijke trend is het interessant om in Google trends eens de grootste touroperator Jetair te vergelijken met Ryanair. Die laatste is in ons land met 7,5 miljoen jaarlijkse passagiers duidelijk de grootste low cost airline. En het resultaat is opmerkelijk; Na 2009 is een duidelijke trendbreuk merkbaar; sinds dat jaar zoekt de consument beduidend meer op de low cost airline dan op de tour operator. Het is een bevestiging van een binnen de sector bekende trend; de klant stelt steeds meer zelf zijn reis package samen en boekt hotel en vlucht afzonderlijk. Ja, low cost vluchten worden ook geboekt in combinatie met 5-sterren hotels... De touroperators zijn zich hier meer dan ooit van bewust en zoeken volop naar toegevoegde waarde voor haar klant. Dat is de volgende jaren de grootste uitdaging voor de sector.

Wat kan google.be/trends voor uw bedrijf betekenen?
1) GRATIS waardevolle tool ter aanvulling van marktonderzoek
2) Wanneer is uw product "top of mind" en hoe is de vraag ten opzichte van vorige seizoenen?
3) Benchmark ten opzichte van uw concurrentie
 

 

4P tags: