"Belgische KMO's laten te veel digitale kansen liggen: helft e-commerce uitgaven naar buitenland"

Hoewel 82% van de Belgische bevolking toegang heeft tot het Internet en 64% daarvan jaarlijks online aankopen doet, gaat maar liefst 50% van de Belgische e-commerce uitgaven naar buitenlandse bedrijven. De internet economie in ons bruto nationaal product bedraagt slechts 2,4%. Dat is ver onder het potentieel. Nederland zit reeds aan het dubbele. De Vlaamse KMO's laten dan ook te veel digitale kansen liggen. En net daar wil federaal minister van de digitale agenda, Alexander De Croo, iets aan doen.

Met Tournee Digitale Belgie trekt Minister De Croo door het land

Om zelfstandig ondernemers en KMO’s uitgebreid te informeren over hun digitale groeikansen trekt minister De Croo momenteel, samen met werkgeversorganisaties VBO, UCM, UNIZO, UWE en VOKA, rond met Tournée Digitale, een interactieve infoavond over digitale groeikansen en e-commerce. Aan de hand van concrete tips en lokale succesverhalen vernemen zelfstandige ondernemers hoe ze door digitaal te gaan op een eenvoudige manier aan klanten en omzet kunnen winnen.

13,5% Digitale investeringen eenmalig fiscaal aftrekbaar

Om de kloof met de ons omringende landen verder te dichten heeft de federale regering op 30 oktober 2015 een KB goedgekeurd dat de éénmalige investeringsaftrek uitbreidt naar investeringen in digitale activa, zoals betalingssystemen en cybersecurity. De investeringsaftrek is een fiscaal voordeel waarbij 13,5% van het geïnvesteerde bedrag in één keer kan worden afgetrokken van de belastbare winst.

 

Google Groeimoter

Daarnaast wil ook Google voor het einde van 2016 onder de noemer 'Google Goeimotor' aan maar liefst 10 000 KMO werknemers een digitale opleiding geven. Google wil KMO’s leren hoe ze online beter klanten kunnen werven, met de nadruk op mobiel. Niet alleen Belgische klanten, maar ook vanuit het buitenland. Vandaag komen Belgen vaak bij Nederlandse webshops uit. Tot slot wil Google bedrijven leren hoe ze met digitale oplossingen efficiënter kunnen samenwerken. De opleidingen zijn gratis, maar uiteraard weet de zoekmachine gigant dat de KMO's automatisch bij één van hun producten zullen aankloppen.

Buitenlandse webshops nog steeds bevoordeeld

De Belgische overheid doet veel inspanningen om de e-commerce kloof met het buitenland te dichten.  Zo werd eind 2015 een akkoord gesloten met de sociale partners om nachtwerk toe te laten bij de logistieke opvolging van e-commerce bestellingen.  Zo kunnen 's avonds orders snel worden verwerk en nog de volgende dag worden geleverd, net zoals in Nederland bijvoorbeeld.  Maar BTW, accijnzen en taksen liggen in het buitenland meestal nog steeds lager.  Portkosten liggen bijvoorbeeld in België nog heel wat hoger.  Een zending van België naar Oostenrijk kost tot 3 keer meer dan in de omgekeerde richting.  Een pakje van 2 kg vanuit Belgie versturen naar een Europees land dat niet aan het onze grenst 32,40 EUR.  In Nederland is dat slechts 11,70 EUR.  Meer concurrentie op de Belgische postmarkt zou dan ook geen overbodige luxe zijn en de e-commerce sector in ons land ten goede komen.  

Europese commissie plant maatregelen

Deze ongelijkheid kan eigenlijk niet in een eengemaakt Europa.  De Europese commissie werkt dan ook enkele maatregelen uit ter bevordering van de e-commerce gelijkheid. Deze worden reeds in het voorjaar verwacht.  In een vergelijkbare case; het gelijkstellen van de roaming kosten voor mobiel data verkeer binnen Europa, is de commissie hier reeds in geslaagd.  

 

4P tags: