Auto kopen: internet belangrijkste orientatie kanaal

In de marge van het autosalon heeft Renault een interessant onderzoek uitgevoerd over de impact van het internet bij de keuze van een nieuwe wagen. En er is duidelijk een nieuwe trend; Wie vandaag een auto koopt, gaat bijna niet meer naar de showroom om te kiezen, enkel nog om te bestellen.

Online showroom

 Tien jaar geleden liepen we nog bijna 5 keer bij de garage langs, voor we een auto kochten. Nu is dat slechts nog gemiddeld 1,5 keer.  We bezoeken vooraf de virtuale showrooms op het internet.  Handig en daar kijkt de verkoper niet mee. Wanneer we de garage binnenstappen, staat de keuze eigenlijk zo goed als vast. Enkel de kleur wil de klant nog eens in het echt zien.  En uiteraard kan een proefrit niet virtueel. Gino Van Ossel, marketing specialist Vlerick Business school: "de consument spaart tijd uit, de automerken en dealers moeten minder tijd steken in de verkoop. Wat je wel ziet is dat de concurrentie verschuift naar "Wie heeft de beste website?" Hieronder een reportage uit het VTM-nieuws van 10 januari 2016.

Bekijk meer video's van vtmnieuws op nieuws.vtm.be

4P tags: