Amazon neemt distributie in eigen handen en start Cargo Airline

Amazon neemt vanaf april een belangrijke stap in de geschiedenis van e-commerce. Om minder afhankelijk te zijn van logistieke distributiepartners zoals UPS en Fedex start het met een eigen cargo airline. Maar liefst twintig Boeing 767 vliegtuigen worden voor 5 tot 7 jaar geleased bij de Amerikaanse ATS Group. Hiermee neemt het voor een deel de distributieketen van haar pakjes in eigen handen, en zal het vooral tijdens de belangrijke eindejaarperiode veel sneller kunnen leveren.

Boeing 767 Cargo, leased door Amazon

Een snelle en efficiënte manier van leveren is van essentieel belang voor een succesvolle E-commerce shop. Nadeel hierbij is echter de sterke afhankelijkheid van derde partijen zoals Bpost en Post NL. Bovendien is het voor spelers als Amazon en BOL.com een belangrijke USP; in veel gevallen zullen ze deze service gratis aanbieden, om concurrentieel te blijven met de klassieke distributiekanalen.

Amazon had dan ook vorig boekjaar een verzendkost van maar liefst €10.3 miljard. Met een geschatte leasekost van €350 duizend per toestel per maand, zou de start van een eigen cargo airline wel eens een goeie investering kunnen zijn.

Als gevolg van de beslissing gingen de aandelenkoersen van de traditionele cargo specialisten sterk in de min. De e-commerce gigant is goed voor 4% van de omzet van FedEx and UPS. Amazon neemt deze beslissing nadat de traditionele distributeurs logistieke problemen ondervonden tijdens de kerstvakantie in 2013. Hierdoor kregen Amazon klanten hun pakjes pas na de Kerst. Amazon betaalde toen heel wat schadevergoedingen uit om de problemen bij hun externe partner te compenseren.

Cargo specialisten als UPS en FedEx kunnen de huidige groei van e-commerce niet volgen, wat Amazon verplicht om actie te ondernemen.

Toch kan de actie van Amazon meer aanzien worden als een waarschuwing aan het adres van de grote cargo spelers. UPS 240 vliegtuigen, Fedex  370. Ze beschikken dus over nog heel wat meer capaciteit en zullen ongetwijfeld belangrijk blijven in het distributieproces van Amazon. Feit is wel dat de ontime rates voor zowel UPS als Fedex sterk achter lopen tegenover vorig jaar. Het lijkt erop dat ze de sterke groei van e-commerce niet kunnen volgen, dus ziet Amazon zich wel verplicht om actie te ondernemen.

 

Levering binnen 2 uur voor Prime klanten

Dat het 'now' element nog een groot nadeel is voor E-commerce beseft Amazon maar al te goed. Door dit weg te werken is nog een sterke omzetgroei te verwachten. Het bedrijf werkt dan ook aan een 2 uur delivery voor haar prime klanten. Daarbij worden nu ook volop tests ingezet met drones.  Amazon maakt zich sterk dat het binnenkort geen science fiction meer is. "De Drones zullen net zo normaal zijn in het straatbeeld als vrachtwagens". De drones zullen vliegen onder de 120 meter in een zone niet toegankelijk voor vliegtuigen en packetjes vervoeren onder de 25 kg. Zo zou de levertijd kunnen ingekort worden tot maar liefst 30 minuten.

Click hier voor alle uitleg ovr het Amazon Drone project

4P tags: