Amazon: Lancering fysieke shops als stimulatie voor awareness en... online verkoop

Verbazing alom toen online gigant Amazon eind november 2015 in Seattle’s University Village een eerste fysieke boekenwinkel opende. Maar de trend is al enige tijd aan de gang. Steeds meer e-commerce spelers met een tastbaar product openen fysieke shops. Denk maar aan Cool Blue met vestigingen in ons land in zowel Antwerpen als Lochristi. Met deze omnichannel aanpak zien de online retailers vooral een verhoging in mer bekendheid rond de shops en... een verhoging van de online omzet.

Het wordt steeds moeilijker dezer dagen om een online only retail brand te lanceren. Maar liefst 800 000 E-commerce shops strijden om klanten, en dat allemaal hoofdzakelijk via die ene gateway: Google. De topposities op de belangrijkste keywords worden, afhankelijk van de afzetmarkt en sector, steeds duurder. Bovendien is het moeilijk om een onderscheidende boodschap te brengen ten opzichte van je concurrent op datzelfde keyword. In een competitief segment spenderen de grote merken jaarlijks miljoenen euro's om de meeste en kwalitatieve bezoekers binnen te halen. Als beginnende online shop is het dan ook niet altijd evident.

Via fysieke shops trekken online retailers de aandacht van klanten in een omgeving waar de almachtige online poortwachter Google geen invloed heeft

Dat de grotere online retail merken fysieke shops openen is eigenlijk niet zo gek. Zo trekken ze de aandacht en creëren ze het bewustzijn van de klant in een omgeving waar de almachtige online poortwachter (lees Google) geen invloed heeft. Bovendien is het voor de verkoop van fysieke producten nog altijd handiger om ze tastbaar te maken. Iets wat in de reissector veel minder speelt.

In regio's waar een pop up shop van een traditionele online retailer wordt geopend, kan heel duidelijk een sterke verhoging van de mer bekendheid worden waargenomen, alsook verkeer naar de online winkel en... bijgevolg een groot aantal nieuwe online klanten. Het heeft de groei exponentieel versneld, wat enkel via de online kanalen onmogelijk zou zijn geweest. Bovendien creëer je een vorm van vertrouwen.

Een fysieke Guideshop laat toe producten te testen en ze daarna online te bestellen. Hierdoor ligt de bestelwaarde dubbel zo hoog als bij een zuivere online sale

Een interessant model is Bonobos, een online shop voor mannenkleding. Het bedrijf heeft zo'n 20 fysieke Guideshops. Speciaal aan dit model is dat je de kleding kan passen waarna het online kan worden aangekocht. Voordeel; de klant hoeft niet rond te sleuren met zware zakken, en de retailer heeft helemaal geen stock nodig op de locatie, waardoor er een grotere focus mogelijk is op de klantenervaring. Bovendien ligt de aankoopwaarde van een bestelling in de fysieke shop, twee keer hoger dan deze van een zuivere online aankoop en worden heel wat nieuwe klanten bereikt.

Amazon Books
De boekenwinkel Amazon Books in Seattle is sterk gelinkt aan de online versie. 5000 titels, gebaseerd op het online zoekvolume, worden er gerangschikt volgens de klanten review score op de site. Naast boeken kunnen ook de Amazon eigen producten zoals de Kindle e-reader en de Fire tablets worden getest.

4P tags: