Prijs

Case: Lidl en de prijsbewuste Belg

Lidl België behoort toe aan het Duitse Schwarz Gruppe GmbH. De familieholding is wereldwijd nummer 2 in de retailsector vlak na Walmart. In april 1995 werden 5 winkels geopend in ons land. Vandaag zijn er meer dan 300 en daar stopt het niet bij.  De Belgische tak van Lidl met hoofdzetel in Merelbeke, plant de komende vijf jaar ook nog eens een investering van een half miljard euro voor de opening van nieuwe winkels in de Brusselse regio, wat goed is voor 2000 extra banen.

 

Auto kopen: internet belangrijkste orientatie kanaal

Online showroom

 Tien jaar geleden liepen we nog bijna 5 keer bij de garage langs, voor we een auto kochten. Nu is dat slechts nog gemiddeld 1,5 keer.  We bezoeken vooraf de virtuale showrooms op het internet.  Handig en daar kijkt de verkoper niet mee. Wanneer we de garage binnenstappen, staat de keuze eigenlijk zo goed als vast. Enkel de kleur wil de klant nog eens in het echt zien.  En uiteraard kan een proefrit niet virtueel. Gino Van Ossel, marketing specialist Vlerick Business school: "de consument spaart tijd uit, de automerken en dealers moeten minder tijd steken in de verkoop.

Hoe verkopen aan de hoogst mogelijke prijs?

Prijs blijft een belangrijke factor bij de keuze van een klant. De prijszetting is sterk afhankelijk van het gekozen distributiemodel: puur offline retail, multichannel of enkel online. De online en multichannel spelers komen in een sterk transparante en concurrentiële omgeving terecht. De klant heeft met prijsvergelijkers zoals Kelkoo, Vergelijk.be, Travelta.be, etc... heel wat tools ter beschikking om de goedkoopste speler te selecteren. De verleiding om al te drastisch de prijzen te laten dalen om meer volume te halen in plaats van marge is groot.

Abonneren op RSS - Prijs