Zoek online, koop offline. Status per sector in België

In korte tijd heeft het internet ons leven grondig veranderd. We volgen het nieuws online, we kopen online, we communiceren voortdurend via de sociale media. Het internet is een belangrijke bron van informatie geworden.

Ook e-business neemt een hoge vlucht. Als de consument u niet online terugvindt, lijkt het alsof u niet bestaat. Wie een goed draaiende winkel heeft vindt sociale media vaak geen prioriteit. Tot het besef komt dat zijn klanten de weg naar de concurrentie wel vinden via het internet.

En dan is er nog het ROPO-effect, ofwel Research Online, Purchase Offline. 38% van alle offline aankopers hebben vooraf onderzoek gedaan via het internet, meestal startende bij... Google. De ene sector is hier van nature al gevoeliger voor dan de andere. Maar waar zit voor de Belgische markt nu het potentieel? Lees vooral verder...

De impact van online orientatie op je offline verkoop

Maar liefst 194 400 Belgen hebben de laatste 6 maanden via het internet informatie opgezocht over een automodel. In verhouding met andere sectoren worden online kanalen voor de aankoop van auto's beduidend meer gebruikt. Geen wonder dus dat de grote merken allemaal sterk investeren in hun digitale showroom.

Lees ook:

Bron: Belgium keyfacts: Global Webindex Q4 2015

Research Online, Purchase Offline - de sectoren voor de Belgische markt

Bedrijven in sectoren boven index 100 (de blauwe lijn) doen er goed aan om sterke online content te verzorgen in combinatie met een sterk georganiseerd offline distributiekanaal. De investering voor de aankoop van een product in deze sectoren is duidelijk hoog. Van zodra er een kost van minimum 500 EUR tegenover staat. De reissector behoort ook nog tot deze groep, hoewel al heel wat omzet gehaamd wordt via e-commerce. Dat wil zeggen dat pure 'online only touroperators' toch nog duidelijk niet het volledige marktpotentieel benutten, doch slechts een segment ervan. De reisagenten zullen het graag lezen.  Producten in de entertainmentsector zoals boeken cd's en zelfs fashion hebben al een sterke oriëntatie richting e-commerce only aankopen, waar de impact online research/offline aankoop, minder groot wordt (maar toch nog steeds belangrijk).  De voedingssector is duidelijk.  Hiervoor is vooraf nauwelijks internet oriëntatie noodzakelijk.  Let wel; de index plaatst alles in verhouding, (als je naar het werkelijke volume kijkt (aantal absolute offline orders na online oriëntatie) dan blijft de fashion sector in de top 3.

 

TOP 10 offline orders per type product na online research - België laatste 6 maanden

De reissector staat hier op nummer 1. De reisagenten doen dus nog steeds een mooie job, en het is in hun belang dat ze online marketing omarmen en het zeker niet als concurrentie zien. Zelfde voor kleding; Minimum 648 000 orders werden in de fysieke retail shop afgewerkt na een online research. Aanwezig zijn op de 2 fronten is dus de boodschap!

Elektro orders offline na online oriëntatie

Mobilephone valt hier op: vaak verkiezen we toch om uiteindelijk offline de aankoop te doen. Wellicht mogelijks doordat er een combinatie wordt genomen met een data-abonnement.

Voeding: offline aankopen na online research

Voor voeding hebben we nauwelijks online research nodig, behalve bij petfood. Dit willen we vooraf toch wel even onderzoeken. Wijn is ook een logische; voor de aankoop in de fysieke shop bekijken we online reviews, oorsprong en herkomst van de wijn.

Fashion: aankoop offline naar research online

Kijk naar de volumes voor kleding en schoenen. Ondanks een sterke score van e-commerce voor deze segmenten is het aantal offline orders zeker niet te onderschatten. Geschenken past eigenlijk niet echt in deze categorie, maar het is ineressant om zien. Zeker rond het eindejaar heeft online een belangrijke invloed.

Health & Beauty products aankoop offline na online research

De sector van Marc Coucke:-) En logisch dat in deze categorie vooral de pharma producten online worden opgezocht om uiteindelijk in een offline verkoop te resulteren.

 

 
De kracht van Research online Purchase offline voor uw bedrijf
Aan welke kanalen moet u de meeste aandacht besteden?  Welke moet u eventueel beter uitspelen?
Wat is het sales potentieel via uw fysiek distributiekanaal, beïnvloed door online oriëntatie?

Meer detail cijfers nodig? Contacteer ons!