Wanneer kan Social Media iets voor uw onderneming betekenen?

Hoe de social media revolutie verklaren? Het ligt in de natuur van de mens om allemaal geaccepteerd, geliefd en gehoord te worden. En net daar heeft Facebook & co een gevoelige snaar geraakt: ze hebben de mensheid technologie aangeboden om gemakkelijker interactie aan te gaan: delen, samenwerken, leren, genieten en relaties onderhouden. In de huidige samenleving is het niet ongewoon om 300 km van je dichtste vrienden en familieleden te werken, toch laat de technologie ons toe om banden te blijven onderhouden.

Facebook hoofdkantoor in Californië

Zonder twijfel maakt ook uw doelgroep gebruik van een van de vele social media platformen. Maar wat kan het voor uw business betekenen?  Hoe krijgen we interessante marketing inzichten? Kunnen we ons merk monitoren en snel schakelen bij negatieve berichtgeving? En op welke manier communiceren we via social media zonder storend over te komen?

Lees ook:

 

Subtiel een heel gerichte doelgroep bereiken

Bijna per definitie wordt Facebook gebruikt om een leuke tijd door te brengen, samen met vrienden, producten en diensten die zeker niet als storend worden ervare.  Ze zijn in een relaxe sfeer en ontvankelijk.  Ga dus heel voorzichtig om met Facebook advertising.  Breng een leuke, positieve boodschap en zorg voor beleving.  Geen harde sales, dat wordt door de comunity meteen afgestraft.  Voor bedrijven uit de entertainment- of reissector is dat niet zo moeilijk.  Voor een financiële instelling kan het al een pak lastiger zijn.  Het is uit den boze voor deze instellingen om rechtstreeks te communiceren over financiële producten.  Het kan echter wel als branding interessant zijn, door bijvoorbeeld content te brengen over de voetbalploeg waarvan je hoofdsponsor bent.  Het voordeel is in elk geval dat je heel gericht een doelgroep kan aanspreken.  Facebook en co houden heel veel informatie bij van haar gebruikers. Dat stelt u in staat een heel specifieke doelgroep uit te kiezen. Bijvoorbeel: alle gebruikers uit Gent die van rockmuziek houden en die ook interesse hebben in Rock Werchter.

Fans als ambassador: mond-tot-mond reclame online

Niets beter dan een kennis die een product of dienst aanraadt.  Ze zijn de ambassadeurs voor uw merk.  Zo is het perfect mogelijk om een boodschap te sturen naar alle vrienden van uw facebook fans.  Of look-a-likes met hetzelfde profiel die mogelijks ook perfect passen bij uw product.  

Breng enkel een leuke, positieve boodschap en zorg voor beleving. Niet moeilijk voor amusement- of reissector, een hele uitdaging voor financiële instellingen.

Gebruikers kiezen er bewust voor om nieuws te ontvangen over uw product. U blijft in contact, zelfs wanneer ze uw zaak reeds lang hebben verlaten. Het product wordt zo minder abstract. U kan appreciatie tonen, een waarde uitstralen en het menselijker maken. Gemiddeld moeten potentiële klanten 7 keer in contact komen met een merk, voor over te gaan tot aankoop. Via social media is dat kostenefficiënt. Het kan een ideaal kanaal zijn om een brand op te bouwen, binnen een heel specifiek doelpubliek.

Door het inzetten van de juiste content kan je een viraal effect bekomen.  Eén van je ambassadeurs deelt je bericht, waardoor het volledige netwerk van deze persoon uw booschap krijgt te zien.  Dit kan al snel een sneeuwbaleffect veroorzaken.  Eigenlijk is uw facebook pagina een unieke waarde voor uw zaak. Eens het nodige volume wordt bekomen is het alsof u een eigen broadcasting kanaal bezit.  Bovendien opent het grenzen: uw potentiële klanten kunnen zich evengoed in de VS bevinden en interesse tonen voor uw producten.

 

Maak het verschil door voor uw doelpubliek, via de juiste content, een toegevoegde waarde te betekenen in hun degelijks leven.  Ze op weg helpen verhoogt de kans dat ze aan uw merk denken in de aankoopfase

Social media als customer service kanaal

Het social media team van Brussels Airlines, kort na de aanslagen op Brussels Airport op 22 maart 2016

Social media is ook een manier om rechtstreeks in contact te komen met uw klanten.  Het is een belangrijke schakel voor customer service, en kan ook in tijden van crisis een belangrijk communicatiemiddel zijn.  Ook de pers baseert zich vaak op Twitter statements.  Bij de aanslagen op Brussels Airport op 22 maart werd het belang hiervan nog maar eens in de verf gezet.  Brussels Airlines krijgt op een normale dag zo'n 300 vragen binnen via social media.  Een dagtaak van 1 FTE in normale omstandigheden.  Nu waren het er 2700 tot 5000 per dag.  45 vrijwillegers van cabine personeel, marketing medewerkers tot piloten werden ingezet om het contact met de klant via social media aan te kunnen en ook de collega's van Swiss boden steun.  Het zet het belang van een goede communicatie via sociale netwerken  in de verf. Het is een zaak van het volledige bedrijf, niet enkel van de marketing afdeling.

 

45 Brussels Airlines vrijwilligers verwerkten tot 5000 vragen per dag.

Social Media monitoring - marktonderzoek & merkbescherming
Via monitoring tools kunnen alle verschillende social media kanalen nauwlettend in de gaten gehouden worden. Zo kan er bij een negatieve berichtgeving snel actie ondernomen worden. Of op een leuke manier reageren op berichten van de concurrentie zoals een low cost airline in the UK deed op een post van concurrent Thomas Cook: Lees hier het social media bericht van Thomas Cook UK. Een gebruiker met dezelfde naam als de touroperator vraagt in een sympathieke boodschap of hij na al die jaren verwarring een compensatie kan krijgen in de vorm van een vakantie. Het bericht is eerder ludiek opgesteld. De touroperator antwoordt met een negatief bericht. Waarna Lowcostholidays, een concurrent van Thomas Cook in de UK het bericht opmerkt en dan maar zelf een vakantie aanbiedt. Het bericht gaat meteen viraal en wordt opgepikt door verschillende media ten nadele van Thomas Cook. Dit om aan te tonen dat het s met social media communicatie voorzichtig dient omgesprongen te worden. 

 

Marktonderzoek

Hieronder een afbeelding uit ons artikel Adele en de kracht van social media .  Social media monitoring kan - bij voldoende relevant volume voor uw product - een interessante manier zijn om aan marktonderzoek te doen.  Waar, en in welke mate, wordt gecommuniceerd over een bepaald onderwerp?  Via de (duurdere) tools kan zelfs via GPS heel precies de concentratie van de boodschappen worden nagegaan.  In deze grafiek is het social media volume te zien rond zangeres Adele in februari. Op 14 februari is een BBC America uitzending van één van haar shows duidelijk herkenbaar.  16 626 Adele vermeldingen zorgen voor een totaal van 226 miljoen contacten.   Op 24 maart is een kleinere piek heel duidelijk.  De zangeres ontvangt voor haar nieuwe album "25"  vier Britt awards in de UK.  De afzetmarkt is kleiner dan de VS, waardoor het lager bereik.  Ook de analyse van social media fans kan interessante inzichten geven (ook over de concurrent).  Hoeveel potentieel is er per afzetmarkt bijvoorbeeld en waarop moet ik mij vooral concentreren?

Social media voor uw onderneming
1) Heel gericht een doelgroep bereiken - online mond-tot-mond reclame & brand awareness opbouwen - eigen broadcasting kanaal
2) Customer service - rechtstreekse communicatie met de klant
3) Monitoring: marktpotentieel van uw product - trends

MEER WETEN OVER Social Media? CONTACTEER ONS!