Het belang van een sterk merk, niet te onderschatten

Een sterk product kan niet zonder een sterk merk. Het is een manier om goederen en diensten te onderscheiden. Of je nu regionaal, nationaal of internationaal actief bent, de twee vormen de basis voor succes. Het neerzetten van een sterk merk is dan ook van essentieel en van primair belang. Het zal in sterke mate het succes van je onderneming bepalen en alle online marketingactiviteiten beïnvloeden.

Flagship Store Apple - New York

"Een uniek en blijvend identificatielabel," zo kan je een merk het best omschrijven. De oorsprong is te vinden in het westen van de Verenigde Staten. Veehouders gaven een kudde een brandmerk mee zodat ze makkelijk herkenbaar waren. En die gedachte telt eigenlijk ook nog vandaag: het is duidelijk, eenvoudig, herkenbaar en staat meteen voor de waarden van je product. De naam, symbool, kleur, mogelijks in combinatie met een korte slagzin. Grote krachtige merken als Apple, Coca Cola, Google, etc...  hebben eenvoudige logo's, en worden steeds op dezelfde manier afgebeeld. Het merk ook nog krachtig in de markt zetten en bekend maken is de volgende stap. Een sterk merk heeft immers veel fans en ambassadeurs, wat zorgt voor een groot gehalte van vertrouwen. Die fans zorgen voor aankopen en bijgevolg voor het slagen van je onderneming.

De merknaam is het sterkst sales converterende keywoord, hoe groter het zoekvolume, hoe meer omzet.

Consumenten spontaan aan uw merk denken en de link maken. Dat moet het opzet zijn. Wie in Google de merknaam van uw onderneming intikt, heeft een veel hogere aankoopintentie dan iemand die een algemene productgerelateerde zoekterm intikt. Meer nog; uw merknaam zal steeds het sterkst sales converterende keyword zijn voor uw online marketing campagnes.  Als je er dus kan voor zorgen dat meer mensen op uw merknaam zoeken, zal dat automatisch resulteren in meer verkoop.  Zowel online als offline.  Het brand zoekvolume via Google kan bijgevolg een goed inzicht geven in de huidige marktaandelen binnen bepaalde sectoren.  Neem het voorbeeld van de Belgische Tour Operators hieronder via www.google.be/trends

Jetair is effectief ook marktleider, terwijl Sunweb nog over het laagste marktaandeel beschikt.

 

Bol.com: "De beste manier om marktleider te worden is vaak eerst het mentale leiderschap te claimen, om het merk in de hoofden te planten. We leken in het begin belangrijk omdat we op televisie kwamen."

Als je binnen een bepaald segment wil doorbreken dan komt het er dus op aan om je merk sterk neer te zetten via de juiste kanalen.  De slimme inzet van traditionele media zoals televisie, sponsoring, print etc... mag hier niet worden onderschat.  Een online gigant als BOL.com bijvoorbeeld heeft zijn naam gemaakt via televisie advertenties.

Offline media ter stimulatie van online zoekvolume op het merk. Gewezen marketing directeur Michael Schaeffer zegt hierover in Trends: "Van bij de lancering van BOL.com in België hebben we zwaar geïnvesteerd in klassieke media. Zeker televisie blijft een prima medium om een merk in de markt te zetten.  Eigenlijk stelde BOL.com in het begin nog weinig voor, we leken vooral belangrijk omdat we op televisie kwamen.  De beste manier om marktleider te worden is vaak eerst het mentale leiderschap te claimen om het merk in de hoofden te planten."

 

 

Sponsoring: lanceren van een merk & prestige

 

Wil je internationaal doorbreken in verschillende markten tegelijkertijd dan komt het erop neer om een sterk kanaal te vinden, passend bij je doelgroep en product.  Een voorbeeld hiervan is sportsponsoring.  Vacansoleil heeft op deze manier haar merk opgebouwd.  Eens het een voldoende bekendheid had, werden in een volgende fase terug andere kanalen ingezet om de trouwe fanbasis te onderhouden. "Het Vacansoleil Pro Cycling Team heeft ons merk internationaal, en al zeker in Vlaanderen, op de kaart gezet," zegt Pierre Fivet, directeur Vacansoleil België en Frankrijk aan onze redactie. "Het is een belangrijke fase bij de lancering van een merk."  Toch nuanceert hij ook: "Het is moeilijk om via sportsponsoring de USP's en waarden van een merk naar voor te brengen.  Consumenten kennen je merk vooral als de wielerploeg.  Dat is een belangrijke reden geweest om te stoppen met het team.  Nu willen we onze naambekendheid heel gericht en lokaal nog vergroten.  Zo zijn we shirtsponsor van voetbalclub LOSC Lille, waardoor we vooral het marktpotentieel in Noord-Frankrijk beter willen benutten."

 

Vacansoleil: "De wielerploeg heeft ons merk internationaal op de kaart gezet. Toch is het moeilijk om via sponsoring de merk USP's en waarden te communiceren."

 Los van de naambekendheid ziet Fivet nog twee belangrijke redenen voor sponsoring: "Het is een vorm van prestige en zet deuren open naar partners waar je anders veel minder makkelijk toegang tot kan krijgen.  Het geeft je merk een serieux mee dat je duidelijk kan uitspelen tijdens onderhandelingen met bijvoorbeeld mediapartners."  

Soms zijn ook lokale merken actief in de wielersport die op het eerste zicht geen baat hebben bij internationale belangstelling.  "De aandacht werkt als een magneet op potentiële buitenlandse investeerders.  De sponsoring wordt dus op dat moment als B to B prestige middel ingezet door sommige partijen" aldus nog Fivet.

Vacansoleil Pro Cycling Team

 

Werken aan een sterk merk heeft een directe impact op de natuurlijke Google rankings en zal Google Adwords efficienter maken

"Een sterk E merk begint met een sterke offline opbouw dat blijvend onderhouden moet worden," zegt Pierre Fivet ons nog. Het klopt zeker dat de sterkte van een merk een belangrijke impact heeft op online marketing campagnes. Het algoritme van Google zal automatisch gevestigde waarden hoger plaatsen in de rankings. Logisch; sterke merken krijgen meer natuurlijke links vanop verschillende websites. Daarom is het net zo moeilijk om als opstartend bedrijf binnen een sterk concurrentieel product segment te scoren in de Google rankings. Het is bijna onbegonnen werk. Daarnaast heeft een sterke brand ook meteen impact op de efficiëntie van je Adwords campagnes. Sterke merken hebben een groter vertrouwen van de consument, waardoor de conversion rate (orders/clicks) automatisch hoger zal liggen dan bij kleinere nog opstartende merken. Dat zal een belangrijke impact hebben op de Google Adwords quality score van je account, waardoor de grotere merken sneller betere posities zullen kunnen innemen.