De kracht en macht van Google, en hoe die te benutten

"Wanneer je merk een werkwoord wordt."
Googelen staat officieel in het Van Dale woordenboek met de beschrijving 'het zoeken van informatie op internet'. Dat zegt alles over het huidige monopolie van de zoekgigant met een wereldwijd marktaandeel van 84% en in België maar liefst 98%. Combineer dat met hun strategische positie binnen het proces waarmee de huidige consument tot een aankoop komt, en je snapt dat Google een gigantische macht heeft ontwikkeld op de wereldeconomie. 97% van de Internetgebruikers maakt gebruik van Google bij de aankoop van een lokaal product. Geen ideale situatie, maar je kan er nu eenmaal niet omheen. Er optimaal gebruik van maken is dus de boodschap.

google hoofdkwartier in Mountain View Californië

In een statement op haar website zegt Google dat ze altijd de surfer centraal stelt. Het geleverde resultaat moet steeds zo relevant mogelijk zijn. Een bepaalde positie is niet te koop en ook in de advertenties wil Google enkel en alleen maar relevante informatie aanreiken.

 

De missie van Google is alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.

Bij elke zoekopdracht wordt in een fractie van een seconde een index doorzocht die 100 miljoen gigabytes groot is.  Op basis van het ingevoerde  zoekwoord toont Google de zo relevant mogelijke resultaten, volgens een algoritme.  Naar schatting 250 verschillende algoritmes worden  hiervoor door Google ingezet.  150 daarvan zijn effectief bekend. Zo is het in welke mate het zoekwoord voorkomt op de bestemmingswebsite en wat het linkprofiel is van het domein. Wanneer een grote belangrijke website een link maakt naar je blog over 'vakantie in Eypte' dan hecht Google een grotere waarde aan deze link dan wanneer een lokale jeugdbeweging een link maakt naar je pagina bijvoorbeeld.

 

 

Google: 59 miljard EUR turnover via Adwords

De belangrijkste inkomstenstroom van Google blijft sinds 2003 Google AdWords. Een adverteerder plaatst zijn aanbieding op de voor hem interessante zoektermen en betaalt per click naar zijn website. Hierbij wordt het spel van vraag en aanbod ingezet. Hij biedt op tegen anderen op basis van hoeveel hij over heeft per click. Het opbouwen van een goede quality score is ook belangrijk in dit proces. Merkt Google dat de gebruikers op een positieve manier interageren met de website van de adverteerder, dan zal hem dit een extra voordeel opleveren. Het komt erop aan om op de relevante keywords te adverteren. Op deze manier zit je het dichtst bij een nieuwe klant aan. Omdat potentiële klanten bij hun zoektoch nagenoeg allemaal beroep doen op Google, moet je wel aanwezig zijn op het medium. Dit business model bracht Google in 2015 dan ook maar liefst 59 miljard EUR op!

 

 

De search funnel - van oriëntatie tot aankoop

 

Bewust zijn van de search funnel is belangrijk bij het inplannen van je zoekmachine marketing activiteiten.  Neem het voorbeeld hierboven uit de reissector.  In fase 1 wordt de klant er zich van bewust dat hij dit jaar wel eens op vakantie wil gaan naar het buitenland.  Alleen heeft deze nog geen idee wat de bestemming zal worden.  Ruime algemene zoektermen worden ingetikt. De klant is zich bewust van een product of service.  Na enige tijd lijkt zijn keuze vast te staan en kiest hij bvb. voor Italië.  De zoekopdrachten worden specifieker; regio's en steden worden onderzocht. Het is nu wel al duidelijk welke richting de vakantie zal uitgaan.  Vervolgens start de klant met vergelijken: prijzen maar ook beoordelingen.  De klant zal opteren voor de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Het belang van objectieve user reviews komt hier duidelijk naar boven.  In de laatste fase is het wel heel duidelijk: de klant zoekt heel gericht op een bepaald hotel, al dan niet in combinatie met een merk van een hotelaanbieder.  Na het opzoeken van deze termen is de kans heel reëel dat een aankoop zal volgen.  Als aanbieder van een product is het belangrijk om een evenwicht te vinden.  Idealiter ben je aanwezig in elke fase van het zoektraject.  Zo gaat de klant je merk linken aan het product.  Reeds aanwezig zijn in de awareness fase kan een vorm zijn van het opbouwen van een merk via zoekmachine marketing.  Echter, de kans is heel klein dat een aankoop rechtstreeks zal volgen. Bovendien kan het vrij duur zijn om sterk aanwezig te zijn via AdWords op deze segmenten: veel zoekvolume, hoge concurrentie.  Interessanter kan zijn om hier sterk te scoren via de natuurlijke resultaten.  Deze fase zou je ook kunnen overlaten aan de toeristische diensten, bvb. van een land indien te duur.  Hoe dichter bij de aankoopintentie, hoe efficiënter een Google AdWords campagne, zelfs al scoor je goed op het vlak van natuurlijke search....  De twee zullen elkaar versterken.

Als aanbieder van een product ben je idealiter aanwezig in elke fase van het zoektraject. Het is echter belangrijk om een gezond evenwicht te vinden tussen advertenties en natuurlijke zoekmachine optimalisatie

 

Tussen de awareness fase en de uiteindelijke aankoop kan heel wat tijd zitten. Gaande van gemiddeld elf dagen tot enkele weken.  Die doorlooptijd is uiteraard sterk afhankelijk van het type product.   Hierin zal de klant via verschillende kanalen worden beïnvloed; een reportage op televisie, een artikel in een magazine, mond-tot-mondreclame op een familiefeest of zelfs een bezoek aan een reiskantoor.  In de meeste gevallen zal de gebruiker steeds terugvallen op een zoekopdracht via Google.  Tot zijn beslissing echt vast staat: de klant gaat over tot een online aankoop, of  kiest ervoor de transactie fysiek af te handelen  in een reiskantoor.

 

Zoeken naar een niche

 

Op de grote segmenten, zoals het voorbeeld van reizen aantoont, wordt de markt al sterk ingepalmd door de grote merken. Als  kleine of middelgrote speler zal je het moeilijk hebben om tegen ze in te gaan op keywords zoals 'vakantie Spanje' bijvoorbeeld. Via AdWords zullen deze keywords te duur zijn om rendabel te krijgen en bij de natuurlijke zoekresultaten zullen automatisch de referentie spelers op de markt naar voor worden gebracht. Het komt er dus op aan om als kleinere speler een niche te vinden waar nog niet echt veel concurrentie op is. In het voorbeeld van de reissector kan dat bijvoorbeeld zijn; berg trektochten met verblijf in berghutten.

Zoekwoordanalyse en nulmeting

Een gespecialiseerd zoekmachine marketing bureau zal altijd eerst starten met een grondige zoekwoordenanalyse. Via welke keywords zoekt mijn klant via de verschillende funnelfases?  Hoeveel volume zit erop en wat is de concurrentie? Zo kan een inschatting worden gemaakt wat het business potentieel is, en waarop absoluut moet worden ingezet. Nadien zal meestal een nulmeting plaatsvinden.  Hoe scoren we nu op deze belangrijke keywords? Gedurende het traject zal samen met het bureau op regelmatige basis (wekelijks is een goede norm) de evolutie worden gemeten.

Werk op lange termijn

De natuurlijke zoekmachine optimalisatie (SEO) is bijna per definitie een langetermijntraject.  Dit moet op een zo natuurlijk mogelijke manier worden aangepakt, anders loop je een grote kans op een afstraffing van Google.  En eigenlijk geldt deze regel ook voor Google AdWords (SEA).   Hoewel je hier sneller resultaat kan verwachten dan met SEO, is het toch aan te raden om je investeringen tijd te geven.  Met een 'one shot action' van een maand, zal je niet veel succes oogsten.  Een langetermijnvisie en -budget zijn noodzakelijk.  

 

En wat is een goed budget?  Dat is echt zeer sterk afhankelijk van de sector en niche waarin je actief bent.  Ook het seizoen van je product zal dit bepalen.  Toch is het een goed plan om niet onder de 1000 EUR per maand in te zetten om alvast toch enige relevantie te hebben.

Minimum van 1000 EUR per maand vrijhouden, om enige relevantie te hebben

 

De kracht van Google voor uw bedrijf
Aanwezig zijn waar uw potentiële klanten uw product nodig hebben
Trek kwalitatieve bezoekers aan, zowel online als in uw fysieke shop

Meer weten over Google? Contacteer ons!