Communiceer de juiste boodschap

Natuurlijk heeft u een boodschap die u aan iedereen wil laten horen: “Koop bij ons! Wij zijn de beste!" En het liefst plaatst u uw naam en uw logo in het groot erbij. Hoe verpakt u deze boodschap opdat mensen u echt horen? Maak nu uw communicatie effectief met onderstaande tips. (Tekst: Karen Soens)

Fedex advertising Campagne door DDB Brazilië

Uw klant informeert zich online over producten en prijzen.  Hou dus rekening met de impact van het Internet. Google is opgericht in 1998. Deze en andere zoekmachines herschreven de regels van de verkoop, reclame en communicatie.

 

Getting your product known isn’t the answer. Getting it WANTED is the answer.” - Bill Bernbach, Copywriter en oprichter van DDB

E-commerce heeft zich in de loop van de tijd ontwikkeld tot één van de grootste en meest winstgevende branches.  De eenvoud van wereldwijd shoppen is ongezien. Koppel daar de supersnelle leveringstijden aan, de vlotte omruil- en terugbetalingsservice en u komt uit op de belangrijkste factoren van een goed draaiende online zaak zoals Amazon en Bol.com. Maar ook de kleine ondernemer kan wereldwijd verkopen dankzij een goede webshop. 

 
De invloed van het web is dat u moet beantwoorden aan de online zoekopdrachten.  Uw online aanwezigheid is belangrijk.  Nog belangrijker is gevonden worden. U moet op de eerste pagina staan van de getoonde zoekresultaten. Het is aangetoond dat het aantal kliks enorm afneemt naargelang de positie. De eerste positie is het meest relevant en levert het meeste kliks op (35%). Als u op de tweede pagina met zoekresultaten bent beland, dan is dit nog maar 1,5%. De derde pagina levert u geen kliks meer op (cijfers via Juist.nl). En, guess what, Google is de belangrijkste online Advertising Tool. Tegen betaling komt u bovenaan de lijst te staan, bij de betalende zoekresultaten. U biedt, net zoals uw concurrenten, op populaire zoektermen. En de hoogste bieder ‘wint’ en wordt getoond.  
 
Mensen lezen online op een andere manier.  Ze scannen websites. Ze willen snel zien of een pagina hen een antwoord geeft. Gebruik op uw website een duidelijk menu met eenvoudige woorden. ‘Don’t make them think’ is een belangrijk adagio in de UserExperience wereld. Gebruik opsommingen. Indien u toch een lange tekst online wilt plaatsen, dan moet die online gemakkelijk leesbaar zijn. Gebruik tussentitels, vetgedrukte woorden, afbeeldingen en een groot lettertype. 
 
 
 

Leer van de gewijzigde marketingfilosofie

Onder  invloed van het web en van Google verandert de marketingfilosofie. De traditionele marketing is nog steeds relevant maar online switcht men naar Inboundmarketing.
 
Bij Inboundmarketing is het principe: word gevonden door uw doelgroep, zonder de traditionele marketing-instrumenten, zoals advertenties, direct mailing, billboards en telemarketing. Hoe wordt u dan wel gevonden? Via content (bvb. een blog), social media, e-mailmarketing en zoekoptimalisatie.  Het is een geïntegreerde aanpak van verschillende marketingkanalen met maar één doel: relevante content aanbieden op het moment dat de potentiële klant dat nodig heeft.
 
De strategie hierbij is dat u ervoor zorgt dat uw potentiële klanten u vinden op het internet, op het moment dat zij u nodig hebben.  Hierdoor ontstaat er een vertrouwen in uw merk. Via specifieke software kan u gepersonaliseerde content tonen aan deze surfers.  En ervoor zorgen dat u informatie geeft die zij zoeken.  Hierdoor sluit wat u communiceert beter aan bij hun interesses en creeërt u de juiste context.  Inboundmarketing helpt bedrijven om op het juiste moment de juiste content aan de juiste doelgroep aan te bieden.
 

Search, a marketing method that didn’t exist 2 decades ago, provides the most efficient and inexpensive way for businesses to find leads." - John Battelle, auteur van The Search: How Google and Its Rivals Rewrote the Rules of Business and Transformed Our Culture

 

Communiceer vanuit het perspectief van de klant, online én offline

U kan fancy marketingwoorden bedenken voor bepaalde dienstverlening, productkenmerken,... maar die worden niet getypt in de zoekbalk van Google. En zo wordt u dus niet gevonden online.  Onthoud dat uw woordgebruik moet aansluiten bij de zoekopdrachten online.  Wees kritisch voor uw eigen boodschap. Vertel een boodschap die aansluiting vindt bij uw klant. U moet niets verzinnen. Wees eerlijk en optimistisch.  De ontvangers zijn niet dom.  De oude baseline van Carlsberg is een mooi voorbeeld van grappige relativering. ‘Carlsberg, probably the best beer in the world’. Indien ze poneerden het beste bier te zijn, dan waren mensen veel meer geneigd om dit direct te ontkennen.  Hun relativering maakt dat de boodschap grappig en eerlijk is.  En dat mensen het onthouden.

 

Carlsberg, probably the best beer in the world

Een gouden tip is om uw medewerkers, partners en klanten kort te bevragen. Wat vinden zij van uw product? Hoe omschrijven ze het? Hoe zouden ze het verbeteren? Gebruik hun woorden in uw communicatie en u staat direct al veel dichter bij de klant. Het is moeilijk om af te stappen van uw marketingboodschap. Maar hou voor ogen dat mensentaal de keywords zijn die worden ingetypt.

 

Tot slot: de take-aways

Hou deze 5 communicatie-regels voor ogen: 
1. no bullshit, be honest
2. be funny (if you can)
3. use their words , not yours
4. You have an identity, stick with it 
5. Do not copy–paste your offline campaigns to online  
 
Toets deze regels af aan uw communicatiecampagne en ze zal effectiever zijn. Want u communiceert de juiste boodschap .
Over de Auteur
Karen Soens is eigenaar van Conceptburo De Bosduif. Met haar conceptburo De Bosduif optimaliseert ze de communicatie van bedrijven en organisaties. Ze is een gecertificeerde Inboundmarketing specialist. En is expert in het vertalen van campagnes naar online kanalen.